Markkinointi on kuin deittailua

Markkinoinnissa pätevät pitkälti samat hurmauksen lainalaisuudet kuin deittailussa.

7 askelta - näin valloitat asiakkaasi:

01  Määrittele tavoitteesi

Tavoitteethan ovat kaiken a ja o, ja onkin syytä tehdä ensin itselleen selväksi mitä haluaa ja tavoittelee. Ilman selkeitä tavoitteita sekä markkinointi että deittailu on hakuammuntaa ja sokkona sohimista jolloin lopputulos voi olla molemmille vaivaannuttava. Ei jatkoon! Pohdi siis, tavoitteletko (markkinointi-)toimenpiteilläsi pitkäaikaista kumppanuutta ja sitoutumista – vaiko sittenkin suoraa ja nopeaa (osto-)toimintaa? Valitse lähestymistapa tavoitteesi mukaan. 

02 Valitse kohde

Kaikkiahan et voi hurmata yhtäaikaa, joten mieti kenen huomion haluat? Millainen olisi ihannetyyppisi? Mitkä ovat hänen tarpeensa jaodotuksensa? 

03  Tunne itsesi

…ja kuinka juuri Sinä voisit olla vastaus niihin. Listaa siis ominaisuutesi ja asiat jotka voisivat tehdä vaikutuksen mielitiettyysi. Mitä Hän saa saadessaan Sinut? Miksi Hän ei voisi elää ilman sinua? Kerro siitä!

04 Kuinka tavoitat Hänet?

Mikä on mielitiettysi luonnollinen elinympäristö? Missä hän on liikkuu ja on läsnä? Mene sinne! 

Viettääkö hän iltansa Instagramissa, kaukalon laidalla vai Ilta-Sanomia selaten? Onko Iskelmä vai Rock hänen lempiradiokanavansa vai olisiko mahdollisuus kohdata hänet kasvokkain vaikkapa messuilla? 

05  Valmistaudu hyvin

Ensitreffit lähestyy! Onko avaisanat siis hallussa ja ilme mintissä? Täytyykö viestintää vielä viilata? Muista, että ensivaikutelman voit tehdä vain kerran! Okei, pieniä väärinymmärryksiä on mahdollista ajan mittaan oikoa, mutta se on huomattavasti työläämpää ja kalliimpaa. Ja kuten tiedämme, usein toista mahdollisuutta ei tule. Päätös swaipata eteenpäin, kääntää päätä tai sivua syntyy tunteen tasolla sekunneissa jo kauan ennen kuin järki on astunut mukaan kuvioihin. Käytä siis ainutlaatuinen tilaisuutesi hyvin. Tee aloite, joka jää mieleen: herätä rohkeasti tunteita, tarjoa uusia näkökulmia, aitoa vuorovaikutusta tai haasta vallitsevia normeja! 

06  Tutustumisvaihe

Olet siis saanut kohteesi huomion, onnittelut siitä! Nyt on tilaisuutesi vetää kaikki piilotetut ässät hihasta. Mitä muuta ihanaa ja upeaa sinussa on? Kuinka voisit tehdä mielitiettysi elämästä ja olosta vieläkin parempaa, helpompaa tai jännempää? Kerro hänelle! Näytä hänelle! Muistuta olemassaolostasi säännöllisesti (mutta älä tyrkytä!). Muista, että hurmauksen huumassa on ihan välttämätöntä olla rehellinen. Älä lupaa mitään mikä ei ole totta. Jäät siitä taatusti kiinni ja jälkeen jää vain ikävä maku ja huono maine. Tutkimusten mukaan ikävästä kokemuksesta kerrotaan moninkertaiseksi useammalle henkilölle eteenpäin kuin onnistuneesta kokemuksesta.

07  Sitoutumisvaihe 

Noniin! Olette jo tutustuneet, pidätte toisistanne ja toistenne toimintatavat ovat hieman jo tulleet tutuiksi. Olette saavuttaneet keskinäistä luottamusta ja molemmilla on tahtotila jatkaa matkaa yhdessä. Pitkään (brändiuskolliseen) suhteeseen tähtäävässä toiminnassa onkin tärkeää halu ymmärtää toisen muuttuvia tarpeita, joten hei, tämä on helppo! Ole kiinnostunut, kuuntele herkällä korvalla hänen toiveitaan ja tarpeitaan. Vastaa siihen mitä kysytään. Myönnä, pahoittele ja ota vastuu, kun se on aiheellista. Hyvin hoidettu reklamaatio toimii yhtenä parhaista markkinointikeinoista. Se lisää luottamusta ja tyytyväinen ihminen on taipuvaisempi palaamaan luoksesi ja jopa suosittelemaan palveluksiasi muille. 

Nopealla reagoinnilla ja avoimuudella yhteinen lupaava taipaleenne ei tyssää pieniin mahdollisiin mutkiin matkassa. Ole siis lupaustesi arvoinen – nykyisen murmelin pitäminen on huomattavasti helpompaa ja halvempaa kuin uuden hankkiminen. Helli häntä, hoivaa ja huomioi. Ole lempeän suora ja rehellinen. Yllätä, mutta ainoastaan positiivisesti. Näin yhteinen matkanne voi jatkua jopa koko (työ-)elämän mittaiseksi!

Selkeä tavoitteiden asettaminen, itsensä ja vahvuuksiensa tunteminen, oikean kohderyhmän valitseminen, tehokas ja erottuva viestintä oikeissa kanavissa ja sitouttaminen ovat avainasioita niin markkinoinnssa kuin deittailussakin. Ota vinkit talteen ja menesty – molemmissa! 😉

Aiemmat postaukset

Aitovet - verkkosivu-uudistus

Eläinlääkäriasema AitoVet – pitkäaikainen markkinointi-kumppanuus huipentui verkkosivu-uudistukseen

Aitovet on ketjuun kuulumaton vuonna 2014 perustettu yksityinen erikoisosaamisen pien- ja suureläinlääkäriasema Kouvolan Aitomäessä. SaijaDesign hyppäsi mukaan Aitovetin markkinointitiimiin vuonna 2022 Mainostoimisto Hyvinsuunnitellun rinnalle, mikä toi uusia mahdollisuuksia AitoVetin visuaalisen ilmeen kehittämiseen. Pitkäaikaisen markkinointikumppanuuden merkittävin yhteinen projekti oli tänä vuonna toteutettu verkkosivu-uudistus, joka vastaa AitoVetin ja asiakkaiden nykypäivän tarpeisiin.

Lue lisää